De wateroverlast in Limburg en Noord-Brabant in juli 2021 heeft voor veel schade en verdriet gezorgd. Daarom heeft het kabinet verschillende maatregelen genomen om gedupeerden te helpen. De minister heeft in 2023 beloofd om te kijken of er nog iets kon worden gedaan voor mensen in een heel moeilijke situatie. En dat gebeurt nu. Mensen die in geldnood (financiële nood) zijn door deze wateroverlast, kunnen, als zij aan de voorwaarden voldoen, geld krijgen.
Deze regeling is bedoeld voor mensen die in financiële nood zijn door de wateroverlast. De voorwaarden van de regeling zijn:
- u was als particulier van 13 tot en met 20 juli 2021 eigenaar en bewoner van een huis in het schadegebied;
- uw huis heeft schade opgelopen;
- u bent in financiële nood. Financiële nood wil zeggen: dat u te weinig geld hebt of had om de schade aan uw woning te herstellen of de dubbele woonlasten te betalen. Of dat u schulden hebt gemaakt om die kosten te betalen.
Met deze regeling kunt u, als u een aanvraag hebt gedaan én in financiële nood zit, geld krijgen. Daarmee kunt u (een deel van) uw dubbele woonlasten of de kosten voor het herstellen van uw huis betalen.
De regeling is gepubliceerd in de Staatscourant.
U kunt geld krijgen voor dubbele woonlasten en voor de kosten voor het herstellen van de schade aan uw huis, waardoor u er weer behoorlijk in kunt wonen. Dat wordt ook wel ‘herstel van de gebruiksfunctie’ genoemd.
- Met dubbele woonlasten bedoelen we de kosten die te maken hebben met het wonen in een ander (tijdelijk) huis. Zoals de maandelijkse kosten, bijvoorbeeld voor de huur of hypotheek. Ook dubbele kosten voor energie, water of verzekeringen tellen mee. En de aanschaf en kosten van een tijdelijke woonunit kunnen ook onder dubbele woonlasten vallen.
- Met herstel van de gebruiksfunctie van de woning bedoelen we: de kosten die moeten worden (of zijn) gemaakt om ervoor te zorgen dat u weer op een veilige en gewone manier kunt wonen en slapen en gebruik kunt maken van de keuken, badkamer en wc.
Andere schadeposten worden niet vergoed.
Als u al kosten hebt gemaakt om de schade aan uw huis te herstellen, dan moet u deze kunnen aantonen. Een schade-expert bepaalt voor welke kosten u geld kunt krijgen. Hiervoor gebruikt deze een ‘meetlat’: een lijst schadeposten en de vergoeding die daarbij hoort. Het moet gaan om kosten die gemaakt zijn om weer veilig en normaal te kunnen wonen, slapen en om de keuken, badkamer en het toilet weer te kunnen gebruiken. Ook bij al herstelde schade zal de schade-expert een bezoek brengen aan de woning.
De regeling geldt voor bewoners in de gebieden die zijn getroffen door de wateroverlast in juli 2021. Dat zijn onder meer de gemeenten Meerssen, Gulpen-Wittem en Valkenburg aan de Geul. Het hele gebied ziet u ingekleurd op deze kaart.
Iedereen die in het gebied woont kan een aanvraag doen. De voorwaarden zijn voor iedereen hetzelfde:
- u was als particulier in juli 2021 eigenaar en bewoner van een huis in het schadegebied en dat huis heeft schade opgelopen;
- u bent in financiële nood. Dat wil zeggen dat u te weinig geld hebt of had om de schade aan uw woning te herstellen of de dubbele woonlasten te betalen. Of dat u schulden hebt gemaakt om die kosten te betalen.
Financiële nood wil zeggen: dat u te weinig geld hebt of had om de schade aan uw woning te herstellen of de dubbele woonlasten te betalen. Of dat u schulden hebt gemaakt om die kosten te betalen.
Met herstel van de gebruiksfunctie van de woning bedoelen we: de kosten die moeten worden (of zijn) gemaakt om ervoor te zorgen dat u weer op een veilige en gewone manier kunt wonen en slapen en gebruik kunt maken van de keuken, badkamer en wc.
Hierbij gaat de regeling uit van een sober maar functioneel herstel. Dat houdt in dat de inschatting van de kosten voor bijvoorbeeld de keuken of het sanitair, niet gebaseerd zijn op het gebruik van de nieuwste technologieën, exclusieve materialen of apparatuur uit het dure segment.
Voor de berekening van het geldbedrag maken we gebruik van een ‘meetlat’.
Met dubbele woonlasten bedoelen we de kosten die te maken hebben met het wonen in een ander (tijdelijk) huis. Zoals de maandelijkse kosten, bijvoorbeeld voor de huur of hypotheek. Ook dubbele kosten voor energie, water of verzekeringen tellen mee. En de aanschaf en kosten van een tijdelijke woonunit kunnen dubbele woonlasten zijn.
Nee. De regeling geldt voor mensen die eigenaar en bewoner van een huis met schade waren, in de periode van 13 juli tot en met 20 juli 2021.
Ja, onder woning (of huis) verstaan we ook: een woonwagen, woonark of woonschip.
Nee. Het gaat om de kosten voor het herstel van gebruiksfunctie van uw huis. Daarmee bedoelen we de kosten die moeten worden (of zijn) gemaakt om ervoor te zorgen dat u weer op een veilige en gewone manier kunt wonen, slapen en gebruik kunt maken van de keuken, badkamer en wc.
Nee. Deze regeling is uitsluitend bedoeld voor particulieren.
Een aanvraag kunt u doen van 1 september 2024 tot 1 maart 2025. Dat doet u via deze site, financielenoodwateroverlast2021.nl.
Om uw aanvraag te kunnen beoordelen, hebben we informatie van u nodig. Die informatie dient als bewijs van bijvoorbeeld uw financiële situatie en de schade aan uw woning. Hoeveel informatie er nodig is, hangt ook van uw persoonlijke situatie af. Het kan zijn dat we u om meer informatie vragen. Welke gegevens dat precies zijn, is afhankelijk van uw situatie. Uw zaakbegeleider bekijkt dit samen met u.
Voorbeelden van informatie die we nodig kunnen hebben, zijn: de aangifte van uw inkomstenbelasting, facturen of een offerte van een aannemer. Soms kan het zijn dat we een schade-expert inschakelen om de kosten te bepalen.
Hebt u nog niet alle informatie of weet u niet waar u die kunt vinden? Dan kunnen wij u daarbij helpen.
In dit overzicht ziet u de informatie die we nodig hebben.
We vinden uw privacy en de bescherming van uw gegevens heel belangrijk en gaan hier zorgvuldig mee om. We behandelen uw gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de privacywetgeving. Daar kunt u meer over lezen in onze privacyverklaring.
Ja, als u op de peildatum 31-12-2023 een fiscale partner had dan hebben we daar ook de financiële gegevens van nodig.
Ja, dat kan als er nog geen besluit is genomen. Laat dit zo snel mogelijk weten aan uw zaakbegeleider.
De berekening bestaat uit twee delen:
- Deel 1 is uw financiële situatie. We kijken dan naar wat er op uw bank- en spaarrekening staat op de peildatum van 31-12-2023. Ook tellen we bijvoorbeeld deposito’s en aandelen mee. Daar trekken we mogelijke schulden van af. Met schulden bedoelen we hier alle facturen van boven de 50 euro die nog openstaan, maar ook de saldi van leningen, kredieten of een opgehoogde hypotheek die is afgesloten na de schadeperiode om de schade te kunnen betalen.
- Deel 2 zijn de kosten. Dat zijn bedragen die u al hebt betaald of nog moet betalen om uw huis weer bewoonbaar te maken. Ook reeds betaalde en toekomstige dubbele woonlasten tellen we hierbij mee. Als u deze gedeeltelijk of helemaal niet kunt betalen uit de financiële middelen dan krijgt u geld voor de kosten die u niet kan betalen of waarvoor u een schuld bent aangegaan.
- Mocht u na het verstrekken van het geld nog steeds in de financiële problemen zitten dan kunnen we u, als u dat zelf wilt, doorverwijzen naar de schuldhulpverlening.
Voor rekenvoorbeelden kunt u de bijlage in de gepubliceerde regeling bekijken.
Voor het vaststellen van het bedrag dat nodig is om de gebruiksfunctie van het huis te herstellen, gebruikt de schade-expert de ‘meetlat’. Voor elk soort schade die binnen de regeling valt is een bedrag opgenomen in de meetlat. Zo weten we zeker dat iedereen voor dezelfde schade hetzelfde bedrag krijgt.
De meetlat is opgesteld door externe, gespecialiseerde schade-experts die niet zelf bij de uitvoering betrokken zijn. De herstelwerkzaamheden en prijzen zijn bepaald op basis van prijslijsten van aannemers en schadeherstelbedrijven, kennis van de markt en eigen ervaringen.
De regeling gaat uit van een sober herstel van de gebruiksfunctie. Het gaat er dus om dat er in het huis weer op een veilige manier gewoond, gekookt en gewassen kan worden.
De bedragen in de meetlat gelden voor nog te herstellen schade, maar gebruiken we ook om vast te stellen welk bedrag er toegekend zal worden voor al herstelde schade.
De meetlat is bedoeld voor de uitvoering van het werk van de schadespecialisten.
De schade kan in de tussentijd verergerd zijn of kosten voor het herstellen van schade, bijvoorbeeld door aannemers, kunnen sinds 2021 hoger zijn geworden. Sociale Banken Nederland betaalt de kosten van de schade-expert.
Het proces is op maat gemaakt met veel persoonlijk contact. Het kan per persoon dus erg verschillen. We houden u op de hoogte van het verloop van uw aanvraag.
Tijdens het hele proces is er veel persoonlijk contact zodat u weet hoe ver uw aanvraag is. Als alle informatie er is nemen wij een besluit. U krijgt hierover een brief, de beschikking. Daarna bellen we u ook nog om de beschikking met door te nemen.
Hebt u een klacht? Dan kunt u gebruik maken van het klachtenformulier.
Dat moet dan binnen zes weken na het ontvangen van de beschikking. In het bezwaarschrift moet uw naam, burgerservicenummer (BSN), adres, telefoonnummer en de datum en het kenmerk van deze brief staan.
Geef ook aan:
- dat u bezwaar maakt;
- waar u het hier niet mee eens bent;
- waarom u het daar niet mee eens bent.
Hebt u bewijsstukken? Stuur de kopieën hiervan mee. Bewaar de originele bewijsstukken zelf. Maak ook een kopie van uw bezwaarschrift voor uzelf.
Stuur uw bezwaarschrift binnen zes weken naar:
Financiële Nood Wateroverlast 2021
Postbus 1599
3500 BN UTRECHT